De Tijd kaart onbedoelde neveneffecten van Programmawet aan

Boete niet (tijdig) betaald? Sinds eind vorig jaar kunnen leasingwagens in beslag genomen en verbeurd worden verklaard om achterstallige penale boetes en douane-en accijnsschulden te kunnen invorderen.

In hoofdstuk 3 van de Programmawet, die op 25 december 2016 in voege is getreden, staan een aantal maatregelen uitgeschreven die de invordering van dergelijke schulden moeten verbeteren. De wet brengt echter onbedoelde neveneffecten met zich mee.

Eigendomsrechten in het gedrang

Ook indien de kentekenhouder van de wagen niet de eigenaar van de wagen is, kan de wagen in beslag genomen worden en verbeurd worden verklaard. Hierdoor treft men in de eerste plaats de leasingmaatschappij i.p.v. de leasingnemer. Leasingwagens worden vaak ingeschreven op naam van de leasingnemer maar de leasingmaatschappij blijft wel eigenaar. Wanneer een leasingauto verbeurd wordt verklaard, komen de eigendomsrechten van de leasingmaatschappij dan ook in het gedrang.

Om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen, hebben de BLV en Renta een procedure ingeleid tot vernietigingsberoep bij het Grondwettelijk Hof. Dit betreft echter een bewarende maatregel: zodra er een wetswijziging komt wordt de juridische actie stopgezet. De constructieve dialoog met de overheid wordt ook verdergezet.

De Tijd heeft vorige week (5 juli 2017) een gedetailleerd en genuanceerd artikel aan de problematiek gewijd:

Boete kan tot inbeslagname leasingwagen leiden

Wie een onbetaalde boete heeft, riskeert sinds kort dat zijn leasingwagen in beslag wordt genomen en verkocht. De leasingsector vecht die regeling aan voor het Grondwettelijk Hof.

De federale overheid vaardigt geregeld met één enkele wet een waslijst nieuwe bepalingen in. Dergelijke verzamelwetten staan in het jargon bekend als programmawetten. De recentste, van Kerstmis 2016, bevat onder meer maatregelen om de invordering van penale boetes - boetes uit een misdrijf - en douane- en accijnsschulden te verbeteren.

Sinds die wet bestaat de mogelijkheid om ook leasingwagens bij een wegcontrole in beslag te nemen, als blijkt dat de eigenaar of de titularis van de nummerplaat openstaande penale boetes of douane- en accijnsschulden heeft.

Hij krijgt dan tien dagen de tijd om het achterstallige geld te betalen. Gebeurt dat niet, dan kan de overheid overgaan tot de verkoop van de auto. Er is geen rechterlijk bevel nodig om de wagen aan te slaan of te verkopen. De hele procedure kan worden uitgevoerd door de ontvanger van de belastingen.

De nieuwe regeling is een verstrenging van de vorige en bevat niet langer de beperkende voorwaarde dat de kentekenhouder van de auto ook de eigenaar moet zijn. Dat brengt problemen met zich mee. Want leasingwagens worden vaak ingeschreven op naam van de leasingnemer. Dat zijn vooral vennootschappen, maar door de opkomst van privéleasing zijn het ook meer en meer ook natuurlijke personen. De eigenaar van de wagen blijft wel de leasinggever, de leasingmaatschappij.

Procedure

Bij het verbeurdverklaren van een salariswagen treft de overheid dus in eerste instantie de leasingmaatschappijen. Hun eigendomsrechten komen daardoor in het gedrang. Om dat tegen te gaan hebben de beroepsfederaties Renta en de Belgische Leasingvereniging (BLV) bij het Grondwettelijk Hof een procedure tot nietigverklaring van de betrokken bepalingen uit de programmawet aangespannen.

Isabelle Marchand, de woordvoerster van de koepelorganisatie Febelfin waartoe de BLV behoort, heeft het in een reactie over een bewarende maatregel. ‘De leasingsector kreeg intussen positieve signalen van de federale overheid, waar we de problematiek hebben aangekaart, over een wijziging van de wet. Waarschijnlijk gaat het trouwens om onbedoelde neveneffecten van de wetgeving. Maar omdat de vernietigingsprocedure binnen zes maanden moest worden ingediend, uiterlijk eind juni, namen we het zekere voor het onzekere.’

Bijsturing

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) is bevoegd voor de kwestie. Een informeel contact met zijn kabinet leidde volgens de BLV tot de toezegging dat de programmawet zo zal worden bijgestuurd dat er nooit een gedwongen verkoop kan gebeuren als het voertuig geen eigendom is van de schuldenaar.

Zodra er een wetswijziging komt en hun eigendomsrechten veilig zijn gesteld, zullen de beroepsfederaties hun juridische actie stopzetten, laten ze weten. Ze blijven intussen openstaan voor een dialoog met de overheid om snel tot een duidelijke oplossing te komen. ‘We willen geen polemiek veroorzaken’, beklemtoont Marchand. De federaties zeggen nog geen weet te hebben van een voorbeeld van een effectieve toepassing van de nieuwe regels.

De bedrijven die aangesloten zijn bij Renta - de Belgische koepel van wagenverhuurders - en de BLV hebben samen ruim een half miljoen wagens in eigendom. Dat park is goed voor miljarden euro’s. Alleen al de bijna 150.000 wagens die de BLV-leden eind vorig jaar hadden rondrijden, zijn goed voor meer dan 4 miljard euro.

Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elke reproductie dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publish.be.

Publicaties

IFRS uitgangspunten

Doorheen alle IAS standaarden zijn twee principes heilig : Het “substance over form” principe waakt erover dat de geest van de overeenkomsten...

Doorheen alle IAS standaarden zijn twee principes heilig :

Het “substance over form” principe waakt erover dat de geest van de overeenkomsten primeert boven de letter van de overeenkomst.

Het “fair value” principe verwijst naar het Angelsaksische model waarbij de realisatiewaarde primeert boven de historische waarde, die eerder in het continentale boekhoudmodel terug te vinden.

IAS 17

De standaard die de behandeling van leasingovereenkomst beschrijft is de IAS 17 norm. Deze norm beschrijft een dubbel model (Financiële Lease –...

De standaard die de behandeling van leasingovereenkomst beschrijft is de IAS 17 norm. Deze norm beschrijft een dubbel model (Financiële Lease – Operationele Lease) waarbij het onderscheid gebaseerd is op het al dan niet overdragen van de risico’s en voordelen verbonden aan de financiering. Aan de hand van acht criteria kan worden bepaald of een transactie ofwel een financiële ofwel een operationele lease is. Indien aan één van de criteria is voldaan spreekt men van een financiële lease.

De criteria zijn de volgende :

  • Is er een automatische eigendomsoverdracht naar de lessee op het einde van de lease periode
  • Is de optieprijs beduidend lager dan de marktwaarde
  • Dekt de lease periode het grootste deel van de economische levensduur van het actief
  • Is het geleasde actief dermate specifiek dat het alleen door die lessee kan ingezet worden
  • Draagt de lessee bij vroegtijdige stopzetting de verliezen
  • Draagt de lessee de resultaten van de wijziging in de reële waarde van het actief
  • Kan de lessee na de lease periode verder huren voor een beduidend lagere huurprijs
  • Is de actuele waarde van de lease betalingen groter of gelijk aan de reële waarde van het actief

Exposure draft dd 17 augustus 2010

Gezien het verschil in boekhoudkundige behandeling tussen IAS 17 en FASB 13 (norm van toepassing in de VS) voor wat betreft leasingtransacties,...

Gezien het verschil in boekhoudkundige behandeling tussen IAS 17 en FASB 13 (norm van toepassing in de VS) voor wat betreft leasingtransacties, heeft men getracht door middel van deze exposure draft een éénvormige norm uit te vaardigen. Deze exposure draft stelt een enkelvoudig model voor voor de lessee en een dubbel model, gebaseerd op de overdracht van risico’s en voordelen, voor de lessor. Onder andere gezien de asymmetrie kwamen er ongeveer 750 negatieve reacties binnen tijdens de publieke reactieperiode. Het model werd dan ook afgevoerd en gaf aanleiding tot het uitvaardigen van een Re – exposure draft.

Re - Exposure draft dd 16 mei 2013

Deze re-exposure draft stelt opnieuw een dubbel model voor zowel voor lessee als voor lessor. Dit dubbel model is gebaseerd op consumptie van het...

Deze re-exposure draft stelt opnieuw een dubbel model voor zowel voor lessee als voor lessor. Dit dubbel model is gebaseerd op consumptie van het onderliggende actief. Kortweg kan men stellen dat equipment lease, waarbij het actiefbestanddeel verbruikt wordt tijdens de lease periode, een andere boekhoudkundige behandeling krijgt dan real estate lease, zonder consumptie van het geleasde actief.

Ook hierop kwamen ongeveer 600 reacties, waarbij vooral het onduidelijke onderscheid met servicecontracten en de eraan verbonden activatie bij de lessee als voornaamste opmerkingen naar voor kwamen.

 

Laatste ontwikkelingen

Volgens de laatste gemeenschappelijke vergaderingen tussen de IASB en de FASB zou er opnieuw een onderscheid worden gemaakt tussen de IASB norm en de...

Volgens de laatste gemeenschappelijke vergaderingen tussen de IASB en de FASB zou er opnieuw een onderscheid worden gemaakt tussen de IASB norm en de FASB norm.

Op 13 januari 2016 publiceerde de IASB de nieuwe IAS 16-norm ter vervanging van de vroegere IAS 17-norm, voor de verwerking van leasecontracten.